en kan gerust zeggen dat een groot deel van de Duitse nationale trots verweven is met zijn formidabele auto-industrie, waarbij de merken in het hart van de industrie nu reuzen van de wereldwijde industrie zijn die koopgewoonten over de hele wereld beïnvloeden. De passie voor techniek, de specifieke eisen van het binnenlandse publiek en de beroemde Autobahnen zonder grenzen spelen allemaal hun rol, maar bovenal lijken de Duitse merken gewoon te begrijpen wat mensen van hun auto’s willen en hoe we ze gebruiken om onze persoonlijkheid uit te stralen.
En de invloed strekt zich natuurlijk uit tot buiten de Duitse grenzen, want de fabrikanten zijn ook in andere landen aanwezig door lokale merken aan hun portfolio toe te voegen, zoals Volkswagen met Bentley en BMW met Rolls-Royce. Hier kijken we naar onze favoriete Duitse auto’s die nu op de markt zijn, en hoe ze elk de overtuigingen van hun respectievelijke makers vertegenwoordigen.
Volkswagen Golf R
De Golf GTI staat bekend als de auto die hot hatches respectabel – en mainstream – heeft gemaakt en heeft een langere geschiedenis, maar in de afgelopen jaren is de Golf R de snelle VW bij uitstek geworden vanwege zijn ingetogen looks, turbocharged prestaties en tractie met vierwielaandrijving. Kortom, de R is de 911 Turbo S van de hot hatches. De bevestiging van een gloednieuwe Golf R op basis van de nieuwste Golf van de achtste generatie bouwt voort op het succes van zijn voorganger. De formule blijft gelijk, het vermogen is nu opgevoerd tot 320 pk en de sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 4,7 seconden. Misschien wordt erkend dat de vorige Golf een beetje eendimensionaal was, want er is een nieuw vierwielaandrijvingsysteem dat in staat is om meer opwindende dingen te doen met de koppelverdeling, tot en met een Drift Mode met het optionele R Performance pack.
Porsche 911 Carrera
Hoofd zegt dat we de volledig elektrische Taycan hier moeten zetten vanwege zijn elektrische heruitvinding van de merkwaarden van Porsche. Maar de 911 is voor de meeste mensen waarschijnlijk Porsche, en hoewel de laatste 992-versie niet onkritisch is, blijft het misschien wel de meest iconische Duitse auto die te koop is. En de bandbreedte is enorm. De Turbo S is een horizonverleggend monster met hypercar tempo in een dagelijks te rijden pakket. Maar de zuiverste uitdrukking van zijn karakter is misschien wel in zijn meest elementaire vorm – het instapmodel 911 Carrera. OK, alles relatief, dit is nu een 82.000-plus auto druipend van de techniek en tegen de 650 pk Turbo S klinkt de 385 pk uit de achterin gemonteerde turbo zes bescheiden. Maar ondanks alle pogingen om de ruwe randjes op te poetsen, blijft de 911 een auto met een uniek en betoverend karakter.
Tip: https://easyimport.nl/auto-importeren-duitsland/
BMW M2 CS
Met zijn opgepompte looks, macho rijstijl en grote turbo zes-cilinder motor is de BMW M2 CS een ongereconstrueerde heldenauto voor degenen die zich nog reclames kunnen herinneren met de ‘Ultimate Driving Machine’ tagline. Als evolutie van de reeds machtige M2 Competition krijgt de CS 40 pk extra van een 3,0-liter twin-turbo zescilinder uit de vorige BMW M3 en M4, goed voor een totaal van 450 pk. Hoewel hij misschien niet zo anders klinkt dan de gewone 3.0-liter zescilinder in de standaard M2 en M240i, is dit een totaal ander beest met een vlijmscherpe respons en een heerlijk rasperig, toerenverachtig karakter. De M2 CS drijft de achterwielen aan via een slim sperdifferentieel en is de belichaming van BMW’s tradities op het gebied van achterwielaandrijving, met een verrassende subtiliteit en precisie voor al die lompe boventonen.
Mercedes-AMG GT Zwarte Reeks
Mercedes-Benz bouwt alles, van kleine hatchbacks tot limousines en SUV’s tot luxe coupés en, op zijn huidige run van vorm, vrijwel elke zou staan opname hier. De 730 pk AMG GT Black Series is misschien wel het minst representatieve model van de hele productie van het merk. Maar daarom houden we er wel van, en met al zijn wilde aero, muscle car vibe en Nürburgring-rondetijden is het nog steeds een Mercedes. De GT Black Series is het afscheidscadeau van AMG-baas Tobias Moers voordat hij Aston Martin (nu deels eigendom van Mercedes) ging leiden. Het is een extreme belichaming van zijn doelbewuste benadering om snelle auto’s sneller te maken, die nu veel verder gaat dan alleen maar een enorme V8 in een nietsvermoedende Mercedes te duwen.