80 procent zoekt en verkoopt occasion via smartphone

occasion

  • Meer dan 2.2 miljoen AutoScout24 app-downloads in Nederland
  • Smartphone inmiddels populairder dan desktop
  • Rond etenstijd en EK-finale vrouwenvoetbal minder online verkeer

Vianen, 28 augustus 2017 – Wie op zoek is naar een occasion of zelf de auto wil verkopen, pakt hoogstwaarschijnlijk zijn mobiele telefoon erbij. AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, ziet namelijk dat tegenwoordig 80 procent van hun online verkeer via mobiel komt. Zo komt 45 procent van de bezoekers via de app, 35 procent via de mobiele website en 20 procent via de desktop. De AutoScout24-app is inmiddels ruim 2.2 miljoen keer gedownload.

Mobiel verkeer stijgt 72 procent in twee jaar tijd

De afgelopen jaren is het mobiele verkeer op AutoScout24 exponentieel gegroeid. In 2015 kwam ruim de helft van de website- en appbezoekers via mobiel (58%) en in 2016 is dit aantal gestegen naar 75 procent. Dit jaar is het zelfs toegenomen naar 78 procent; een stijging van maar liefst 72 procent ten opzichte van 2015.
Jurgen Vugts, Managing Director van AutoScout24.nl licht toe: “Nu consumenten vrijwel overal internet tot hun beschikking hebben, wachten ze niet meer tot ze thuis achter hun computer zitten om een nieuwe auto te zoeken. Ze horen van een vriend over een bepaald model, zijn geïnteresseerd en willen meteen weten: wat is het aanbod en wat gaat dit mij kosten? Een trend die we een aantal jaren geleden al constateerden en met de jaren steeds sterker opkomt.”

Minder online verkeer rond etenstijd en EK-finale

Het is dan ook niet zo vreemd dat de AutoScout24-app inmiddels meer dan 2.2 miljoen keer is gedownload in Nederland en meer dan 20 miljoen keer in Europa. “We zien het hele jaar door een constant gebruik van onze website en app. Uiteraard hebben we te maken met seizoensinvloeden, waarbij het verkeer in de zomermaanden iets lager is dan in andere maanden. Daarnaast zien we bijvoorbeeld een daling als Nederlanders aan het avondmaal beginnen rond 18 uur en onlangs tijdens de finalewedstrijd van het EK-vrouwenvoetbal”, aldus Vugts.

Meer advertentieplaatsingen via smartphone dan desktop

Dat smartphones ook steeds betere foto’s maken is welbekend en dit blijkt ook uit het feit dat er steeds meer occasions met een smartphone online worden geplaatst op AutoScout24. Zo wordt ruim de helft van de online aangeboden occasions via mobiel (app en website) geplaatst en 44 procent via een desktop. Waar autoverkopers voorheen foto’s van hun auto met een fotocamera maakten en deze vervolgens op hun computer uploaden, kunnen foto’s nu direct via de smartphone eenvoudig en snel bij de online advertentie worden geplaatst.

Zondag meeste occasions online geplaatst

Uit cijfers van AutoScout24 blijkt dat zondag de populairste dag van de week is om een auto online te koop te zetten. Gemiddeld wordt 1 op de 5 van de aangeboden auto’s op zondag online geplaatst. Vugts licht toe: “De reden hiervoor is dat consumenten in het weekend de tijd hebben om hun auto klaar te maken voor de verkoop. Op zaterdag wordt de auto gewassen, vervolgens worden er foto’s gemaakt op een neutrale plek en op zondag wordt de advertentie online geplaatst.”

BewarenBewaren

Bij Ilonka

"Internet, een medium om de hele wereld te bereiken." Ilonka is eigenaar van IFmedia.nl. Een mediabedrijf met meerdere shopping websites.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie zijn we

Ons website-adres is: http://76k.nl. 76k.nl is een onderdeel van Ifmedia. KVK 24419671

Welke persoonlijke gegevens we verzamelen en waarom we die verzamelen

Reacties

Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren.

Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar service indien je dit gebruikt. De privacybeleidspagina kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie.

Media

Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de website kunnen de afbeeldingen van de website downloaden en de locatiegegevens inzien.

Contactformulieren

Cookies

Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en website in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor jouw gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig.

Indien je een account hebt en je logt in op deze site, slaan we een tijdelijke cookie op om te bepalen of jouw browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit.

Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met jouw login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van jouw account, worden login cookies verwijderd.

Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen.

Ingesloten inhoud van andere websites

Berichten op deze site kunnen ingesloten (embedded) inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, etc.). Ingesloten inhoud van andere websites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere website heeft bezocht.

Deze websites kunnen data over jou verzamelen, cookies gebruiken, tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die website.

Analytics

Met wie we jouw data delen

Hoe lang we jouw data bewaren

Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren.

Voor gebruikers die geregistreerd op onze website (indien van toepassing), bewaren we ook persoonlijke informatie in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen hun persoonlijke informatie bekijken, wijzigen of verwijderen op ieder moment (de gebruikersnaam kan niet gewijzigd worden). Website beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en wijzigen.

Welke rechten je hebt over je data

Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben verwijderen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligings doeleinden.

Waar we jouw data naartoe sturen

Reacties van bezoekers kunnen door een geautomatiseerde spamdetectie service geleid worden.

Save settings
Cookies settings